Fart på scenebyggeriet…

Chris Jensen i gang med scenebyggeriet

Thorning Friluftsspil spiller i år All Shook Up med fængende og ørehængende Elvis musik.

Ny scenograf i Friluftsspillet er Sarah Sandgaard. Ved opstartsmødet i februar præsenterede Sarah en spændende velgennemtænkt scenemodel. Den viser tydeligt, at hun har helt styr på de udfordringer og begrænsninger, en scene ude i det fri giver. Alligevel tages publikum med på både bar og museum; ja sågar med i cirkus.

Selve opførelsen af scenen blev påbegyndt i begyndelsen af april af det 5 mand store byggehold under ledelse af Steen Lyngsø. Det var en noget blandt fornøjelse, da vejret bød på både kulde og blæst. På trods af vejret kløede holdet ihærdigt på og opgaven med det imponerende og 4,5 m høje scenebyggeri er allerede løst. Nu mangler kun de sidste finesser og detaljer med maling og dekorationer.

Steen har mange års erfaring i scenebyggeri. Han skridter lynhurtigt scenen op og markerer, hvor de enkelte elementer skal være, så det bliver meget mere håndgribeligt og anskueligt for sjakket af medbyggere. Desuden er Steen god til at se, hvilke plader og træstykker, der kan genbruges fra tidligere scener. For et par år siden besluttede man at indføre et ”kassette” system med fastlagte mål. Kassetterne kan genbruges år efter år med forskellig dekoration og udstaffering. Det sparer en masse mandetimer i byggeprocessen. I årets stykke indgår der 3 styk i drejescenekulissen hver side med sin funktion. Og Voila - på imponerende vis drejes der nu en cirkuskarrusel med heste frem.

Én af gutterne på byggeholdet Martin Østergaard siger: ” Det er spændende at være med og følge, hvorledes byggeriet tager form. Vi hygger os i hinandens selskab, og sammen finder vi løsninger på de problemer, der opstår undervejs i byggeriet. Det er sjovt, så det gør slet ikke noget, at jeg bruger så mange timer”.

”All Shook Up” opføres 7 gange fra d. 3. – 11. juni på Friluftsscenen i Thorning under de gamle egetræer – ”Danmarks hyggeligste Friluftsspil”.

Presseartikel af 4. maj 2017