Friluftsspil et stort fællesskab

Pressemeddelelse af 29. oktober 2014

Pippifllesfotobagfra

Den 4. november holder Thorningegnes Friluftsspil informationsaften på Thorning Skole, hvor alle interesserede blandt andet kan høre hvordan man bliver en del af det frivillige sammenhold bag næste års forestilling.

Når Thorningegnens Friluftsspil hver sommer sætter sine populære musicals op på friluftsscenen i fredsskoven bag Thorning Kirke, har mere end 150 glade frivillige knoklet med at gøre de syv forestillinger til virkelighed for 4.000 tilskuere.

Det kan slet ikke lade sig gøre uden en stor frivillig indsats. Vi er i sving hele året, og det er en fantastisk oplevelse at være fælles med andre om at skabe en begivenhed, der glæder så mange andre, siger formanden for Thorningegnens Friluftsspil, Inger-Marie Thomsen.

Friluftsspillet aflønner den kunstneriske ledelse (instruktør, kapelmester og korledere), men langt den største del af arbejdet udføres af frivillige kræfter. Lige fra planlægning, kostumer, sminke og regi til scenebygning, stoleopsætning, trafikvagter og salgsboder. Og skuespillere, naturligvis.

- Det er både lokale kræfter, men der er også frivillige fra det meste af Midtjylland, både Kjellerup, Frederiks, Karup, Viborg, Silkeborg, Herning. Selv Nibe i Nordjylland og Aarhus i Østjylland er repræsenteret, siger Inger-Marie Thomsen.

En af de lokale kræfter er Kim MacKayzee, der siden 2006 både har medvirket på scenen, i salgsboden og i bestyrelsen.

- Uanset hvor man deltager som frivillig, er man del af et dejligt fællesskab, og det er svært at undvære det sammenhold, der opstår om hver eneste forestilling. Hvert år er møder man både gamle venner og får nye bekendtskaber, der alle trækker i samme retning, nemlig at give publikum en stor oplevelse, uanset hvilken funktion man har, fortæller Kim MacKayzee.

Gennem årene har også Kims kone og børn været aktive i friluftsspillet, og det er ikke et særsyn.

- Som familie er det også rart at være sammen om et stort projekt som det her. Der er familier, der har været med i mange år, men hvert år kommer der flere til, siger Kim MacKayzee.

Næste års forestilling bliver London-musicalen ’Vinden i piletræerne’ og forberedelserne er allerede i gang.

- 4. november har vi informationsaften på Thorning Skole, hvor alle, der er interesseret, kan høre om næste års forestilling og ikke mindst hvordan man kan blive en del af fællesskabet. På mødet kan man også melde sig til audition, der afholdes 30. november, siger Inger-Marie Thomsen.

Der er flere informationer om foreningen og forestillingen på www.thorning.com.